15.1.23

Βατικανό: Τρία θραύσματα των γλυπτών του Παρθενώνα επιστρέφουν στην Ελλάδα...


 Ο χρόνος μετρά αντίστροφα μέχρι την επιστροφή στην Ελλάδα των τριών θραυσμάτων από τη βόρεια ζωφόρο, το δυτικό αέτωμα και τη νότια μετόπη του Παρθενώνα, τα οποία φυλάσσονταν από τον 19ο αιώνα στις συλλογές των Μουσείων του Βατικανού...

Η επιστροφή, που είχε αρχικά συζητηθεί να γίνει στα τέλη Ιανουαρίου και καθυστερεί λόγω του θανάτου του Πάπα Βενέδικτου στις 31 Δεκεμβρίου 2022, θα γίνει πιθανότατα μέσα στον Φεβρουάριο, ενώ ο διευθυντής του Μουσείου Ακρόπολης εργάζεται εντατικά για την υπόθεση και τις λεπτομέρειές της.

Εν μέσω της μεγάλης και έντονης συζήτησης για τα γλυπτά του Παρθενώνα, ο διευθυντής του μουσείου, που δεν έχει παραστεί σε συζητήσεις με τη βρετανική πλευρά, είναι αυτός που στις 27 Σεπτεμβρίου 2021 μίλησε στην UNESCO ως μέλος της επιτροπής που αποτελούνταν από τους Γ. Διδασκάλου, Β. Παπαγεωργίου, Α. Παπαθανασίου για τα γλυπτά του Παρθενώνα. Είναι η πρώτη φορά μετά από τριάντα επτά χρόνια που υπήρξε απόφαση υπέρ μας.

«Στο ωραιότερο μουσείο να τα πάτε, με την καλύτερη σκηνοθεσία και τον καλύτερο φωτισμό, ποτέ δεν πρόκειται να έχετε απέναντι τον ιερό βράχο, ποτέ δεν πρόκειται να έχετε τις εποχές του έτους με τις μυρωδιές και τον αέρα, ούτε το φως που τα γέννησε και τα λούζει ακόμα και σήμερα», είπε ανάμεσα στα επιχειρήματά του, καθώς, όπως έχει δηλώσει στη LiFO, το ζήτημα είναι όχι μόνο ηθικό αλλά και αισθητικό.

Σήμερα οι λίθοι που διασώθηκαν είναι μοιρασμένοι ανάμεσα στο Μουσείο Ακρόπολης και στο Βρετανικό Μουσείο του Λονδίνου, μετά την απόσπασή τους από τον Έλγιν, τα συνεργεία του οποίου απέσπασαν με πριόνι ή λοστούς μόνο την εξωτερική όψη με τις ανάγλυφες παραστάσεις. 
Ακριβώς πριν από έναν χρόνο, τον Ιανουάριο του 2022, δέκα θραύσματα των γλυπτών του Παρθενώνα που φυλάσσονταν για δεκαετίες στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο ξαναγύρισαν στον φυσικό τους χώρο, με τον πρωθυπουργό τότε να δηλώνει πως «η επανένωση των γλυπτών της Ακρόπολης, του Παρθενώνα, δεν αποτελεί θέμα απόστασης γιατί, είτε αυτά βρίσκονται εδώ στην Αθήνα είτε οπουδήποτε στον κόσμο, προορισμός τους είναι μόνο ο Ιερός Βράχος και το σπουδαίο αυτό μουσείο».

Ο κορυφαίος αρχαιολόγος Γιώργος Δεσπίνης πρώτος ανέδειξε την προέλευση των συγκεκριμένων θραυσμάτων και η επιστροφή τους στο Μουσείο Ακρόπολης αποτέλεσε ένα σημαντικό βήμα στην προσπάθεια να συγκεντρωθούν όλα τα μικρότερα και μεγαλύτερα μέρη του διακόσμου του Παρθενώνα.


Τα θραύσματα προέρχονται από τη ζωφόρο, τις μετόπες και τα αετώματα του Παρθενώνα. Δύο θραύσματα κεφαλών βρήκαν ήδη τη θέση τους στη ζωφόρο. Το ένα από αυτά, το επάνω μέρος μιας νεανικής κεφαλής, συνδέεται με τη μορφή του δεύτερου από τα αριστερά επόπτη της πομπής των Παναθηναίων, που εικονίζεται στον λίθο VII της ανατολικής ζωφόρου. Αποτελεί το μοναδικό αυθεντικό θραύσμα του λίθου στο Μουσείο Ακρόπολης, καθώς ο υπόλοιπος βρίσκεται στο Μουσείο του Λούβρου. Η δεύτερη κεφαλή αποδίδεται στον πρώτο από αριστερά θαλλοφόρο της πομπής των Παναθηναίων, που εικονίζεται στον λίθο IX της βόρειας ζωφόρου.

Τα υπόλοιπα οκτώ θραύσματα τοποθετήθηκαν προσωρινά σε ειδική προθήκη στην Αίθουσα του Παρθενώνα, από την οποία θα αποσυρθούν κάποια στιγμή για να μελετηθούν σε συνάρτηση με άλλα τμήματα του γλυπτού διακόσμου του μεγάλου ναού, είτε αυτά βρίσκονται στον εκθεσιακό τους χώρο είτε φυλάσσονται στις αποθήκες του Μουσείου Ακρόπολης. 

Στις αρχές Ιουνίου το «θραύσμα Fagan», που βρισκόταν από τον Ιανουάριο στο Μουσείο Ακρόπολης, επανενώθηκε οριστικά στην ανατολική ζωφόρο του Παρθενώνα, από την οποία είχε αφαιρεθεί, στον πρώτo επαναπατρισμό από κράτος σε κράτος. Ο επαναπατρισμός κατέστη δυνατός βάσει συμφωνίας μεταξύ του Περιφερειακού Αρχαιολογικού Μουσείου «Antonino Salinas» του Παλέρμο και του Μουσείου Ακρόπολης.

Για να διαβασετε ολόκληρο το κείμενο, πατήστε ΕΔΩ...

Δεν υπάρχουν σχόλια: