«Φωτιά θα πέσει να μας κάψει». Κλασσική ατάκα θεοσεβούμενης ηλικιωμένης κυρίας. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί κι όταν ακούγεται κάποιο μεγάλο ψέμα δημοσίως. Δηλαδή είναι ότι πρέπει για αυτές τις μέρες όπου ένα καταφανές ψέμα λέγεται και ξαναλέγεται στο κορυφαίο κυβερνητικό επίπεδο:
Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας συγκρούστηκε με την Εκκλησία. Όταν... αυτό απαιτήθηκε προκειμένου να ληφθούν μέτρα για την πανδημία. Με αφορμή βέβαια την συζήτηση που προκάλεσε η απόφαση της κυέρνησης να μην προβλέπονται στα νέα μέτρα για την έξαρση της πανδημίας, rapid test για να μπει κανείς σε έναν ναό.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης προσπάθησε σήμερα να το «μπαλώσει το πράγμα». Έπικοινώνησε - ισχυρίζεται η κυβέρνηση - με τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο. Έτσι δίχως καμία …σύγκρουση η Ιερά Σύνοδος εξέδωσε μία ανακοίνωση ζητώντας από τους πιστούς που θα προσέρχονται στους ναούς να κάνουν rapid test. Προαιρετικά.
Την Τρίτη όμως στην τηλεοπτική του συνέντευξη στο MEGA, o πρωθυπουργός εμφανίστηκε ως ένος ογκόλιθος του ορθολογισμού, που όταν χρειάστηκε ήρθε σε σύγκρουση με το εκκλησιαστικό κατεστημένο: «Εμείς κλείσαμε εκκλησίες. Κλείσαμε τις εκκλησίες. Δεν κάναμε Πάσχα το 2020. Ήρθαμε σε μια σκληρή σύγκρουση με την Εκκλησία η οποία τελικά πείστηκε, όμως, ότι αυτό ήταν το σωστό» είπε χαρακτηριστικά ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Μάλιστα το αφήγημα συμπλήρωσε -ως όφειλε- ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιάννης Οικονόμου. Μας είπε πως «οι εκκλησίες έκλεισαν όταν έπρεπε και σωστά έκλεισαν, δεν υπολόγισε ούτε η κυβέρνηση ούτε ο Κυριάκος Μητσοτάκης το πολιτικό κόστος ή τη δυσαρέσκεια ή το πώς εξαγριώθηκαν τότε κάποιοι από τους συμπολίτες μας γιατί αυτό έπρεπε να γίνει και αυτό έγινε».
Προφανώς αμφότεροι αναφέρονται στα όσα έγιναν τον Απρίλιο του 2020. Τότε που η πανδημία είχε κάνει την εμφάνισή της και αντιμετωπίστηκε με ένα σκληρό (κι επιτυχημένο, η αλήθεια να λέγεται) lockdown. Ενώ το Πάσχα «έπεφτε» στις 19 Απριλίου, ήδη από τις αρχές του μήνα ξεκίνησαν οι διαβουλεύσεις και οι διαπραγματεύσεις. Μετά από δεκάδες επαφές με την Εκκλησία της Ελλάδας, αποφασίστηκε πράγματι να μείνουν κλειστοί οι ναοί. Ουδείς όμως κυβερνητικός παράγονταςτότε είχε μιλήσει για «σύγκρουση». Αντιθέτως άπαντες έλεγαν για κλίμα ομόνοιας, συνεννόησης και αλληλοκατανόησης. Τέτοιο οδήγησε σε μία συμφωνία της οποίας του όρους δεν μάθαμε ποτέ.
Περίπου δύο μήνες αργότερα, όμως είχαμε ένα αξιοσημείωτο γεγονός: Στις 26 Απριλίου εμφανίστηκε στην Βουλή μία νομοθετική ρύθμιση σε άρθρο του υπουργείου Οικονομικών. Επρόκειτο για το άρθρο 90 εκείνου του νόμου που προέβλεπε πως εκκλησιαστικά ιδρύματα που αποτελούν Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου μπορούν «να προβούν σε διακανονισμό των απαιτήσεών τους με τους πάσης φύσεως οφειλέτες τους». Επίσης γίνονταν λόγος για «παραγραφή χρηματικών απαιτήσεων» και ο καθορισμός του πώς θα μπορούσε αυτή να γίνει. Μάλιστα όπως είχε δηλώσει ο αρμόδιος υπουργός Απόστολος Βεσυρόπουλος «το συγκεκριμένο άρθρο διαμορφώθηκε σε συνεργασία με την Εκκλησία».
Αξίζει να σημειωθεί πως το αίτημα αυτό τις Εκκλησίας είχε διατυπωθεί σε επιστολή που σχεδόν υπαγόρευε την σύνταξη του άρθρου . Αυτή είχε αποσταλεί από την Εκκλησία της Ελλάδος προς το υπουργείο Οικονομικών στις 23 Ιανουαρίου του 2020, δίχως να υλοποιηθεί τότε. Τελικά η απαίτηση της Εκκλησίας εγινε νόμος του κράτους μέσα στο βαθύ καλοκαίρι. Αφου είχαν μεσολαβήσει οι διαπραγματεύσεις του Απριλίου για το «τι θα γίνει το Πάσχα». Φυσικά ουδείς μπορεί να αποδείξει ότι αυτά τα γεγονότα συνδέονται. Σίγουρα όμως τέτοιου είδους εξυπηρετήσεις, που αφορούν μεγάλα χρηματικά ποσά και παραγραφές χρεών δύσκολα γίνονται μεταξύ δύο …συγκρουόμενων πόλων. Εξυπακούεται ότι ουδέποτε κανείς πληροφορήθηκε το πώς αξιοποίησε τα χρέη αυτά η Εκκλησία και ποιά ποσά παραγράφθηκαν ή ρυθμίστηκαν.
Ένα ακόμη «ιερό ρουφέτι» εμφανίστηκε και λίγο πριν το Πάσχα του 2021, που γιορτάστηκε στις 2 Μαίου. Αυτή την φορά στην υπόθεση ενεπλάκει η γνωστή για τις σχέσεις της με την Εκκλησία, Νίκη Κεραμέως. Έφερε μία τροπολογία στην Βουλή που προέβλεπε την χρηματοδότηση της Εκκλησίας. Η Νίκη Κεραμέως είχε αναφέρει αιτιολογώντας την πρωτοβουλία της, πως «υπάρχει ρύθμιση, προκειμένου το ελληνικό Δημόσιο να έχει τη δυνατότητα να καταβάλλει εφάπαξ έκτακτη επιχορήγηση σε φορείς θρησκευτικών κοινοτήτων για να αντιμετωπίσουν έκτακτες ανάγκες λόγω της εμφάνισης και διάδοσης του κορωνοϊού». Ιδιαίτερα ενδιαφέρον ειναι πως η ρύθμιση δεν προβλέπει κανένα περιορισμό ή όριο στην χρηματοδότηση. Ακόμη και σήμερα αποτελεί ένα νομικό δίαυλο ώστε σχεδόν αυτόματα κρατικό χρήμα να μπορεί να κατευθυνθεί προς την Εκκλησία.
Εν κατακλείδι δύο πράγματα μπορεί να συμβαίνουν: Το πρώτο ειναι η Νέα Δημοκρατία, να λέει «παραμύθια» περί σύγκρουσης με την Εκκλησία, προσπαθώντας να γίνει αρεστή ταυτοχρόνως στην «δεξιά του Κυρίου» και στο νεοφιλελεύθερο κέντρο. Η δεύτερη εκδοχή ειναι οι συγκρούσεις κυβέρνησης-εκκλησίας πλέον να γίνονται με ρουσφέτια. Εσείς τι νομίζετε πως συμβαινει;...
Γεράσιμος Λιβιτσάνος
news247.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου