25.3.20

Όταν άδειασαν όλα...


Η ερημιά στα πιο εμβληματικά σημεία του πλανήτη εξαπλώνεται (ΦΩΤΟ)...
Η ερημιά στα πιο εμβληματικά σημεία του πλανήτη εξαπλώνεται, ακολουθώντας την πανδημία του κορωνοϊού, όπως αποδεικνύουν αυτές οι συγκλονιστικές εικόνες από τους φωτογράφους των New York Times.

Κατά τη...
διάρκεια της δεκαετίας του 1950, το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Νέας Υόρκης οργάνωσε μια δημοφιλή έκθεση φωτογραφίας με τίτλο «Η Οικογένεια του Ανθρώπου». Μετά από έναν παγκόσμιο πόλεμο, η έκθεση αυτή γιόρταζε την κακοφωνία της ανθρωπότητας, την ανθεκτικότητά της αλλά και τον κοινό δεσμό όλων. Σήμερα μια διαφορετική παγκόσμια απειλή έχει καταστήσει τον εγκλεισμό απαραίτητη προϋπόθεση για την επιβίωση της ανθρωπότητας.

Oι καφετέριες κατά μήκος του Navigli στο Μιλάνο είναι έρημες αφού οι Μιλανέζοι, οι οποίοι συνήθιζαν να πίνουν το ποτό τους δίπλα στο κανάλι, έχουν κλειστεί στα σπίτια τους. Η Times Square στο Μανχάταν είναι εντελώς άδεια. Το City του Λονδίνου και η Place de la Concorde στο Παρίσι, τις ώρες που παλαιότερα ήταν αιχμής και όλοι τρέχαν να πάνε στις δουλειές τους, είναι πλέον έρημα σημεία. Οι φωτογραφίες που βλέπουμε εδώ δείχνουν όλες μια παρόμοια ιστορία: Ένας ναός στην Ινδονησία.

 Το αεροδρόμιο Haneda στο Τόκιο. Το Americana Diner στο Νιου Τζέρσι. Η ερημιά εξαπλώνεται, όπως ο ιός. Οι New York Times έστειλαν πρόσφατα δεκάδες φωτογράφους για να απαθανατίσουν μέρη που κάποτε ήταν πολυσύχναστα όπως δημόσιες πλατείες, παραλίες, εκθεσιακούς χώρους, εστιατόρια, κινηματογραφικές αίθουσες, τουριστικά αξιοθέατα και σιδηροδρομικούς σταθμούς. Οι δημόσιοι χώροι, όπως τους ξέρουμε σήμερα, έχουν τις ρίζες τους στις αγορές της αρχαίας Ελλάδας.

Η λέξη «αγορά» στον Όμηρο σήμαινε «συγκέντρωση». Τελικά κατέληξε να σημαίνει τον τετράγωνο ή ανοιχτό χώρο στο κέντρο μιας πόλης και οι Αρχαίοι Έλληνες δεν θεωρούσαν πραγματική πόλη ένα μέρος που δεν είχε αγορά. Χιλιάδες χρόνια αργότερα, οι δημόσιες πλατείες και άλλοι χώροι παραμένουν σημεία στα οποία οι άνθρωποι συρρέουν για ευχαρίστηση και παρηγοριά, για να γιορτάσουν ή να διαμαρτυρηθούν.

Μετά τις εξεγέρσεις στην πλατεία Τιενανμέν, στην πλατεία Ταχρίρ, στην πλατεία Ταξίμ και αλλού, τα Κίτρινα Γιλέκα στη Γαλλία διαμαρτυρήθηκαν πέρυσι, όχι με την έναρξη κάποιας GoFundMe σελίδας αλλά με την κατάληψη δημόσιων χώρων όπως η Place de la République και η Place de l'Opéra στο Παρίσι.

Και οι δύο αυτές πλατείες χτίστηκαν κατά τη διάρκεια του 19ου αιώνα ως μέρος ενός γενικού σχεδίου από έναν Γάλλο αξιωματούχο, τον Baron Georges-Eugène Haussmann, ο οποίος ανακατασκεύασε τα τεράστια περάσματα του Παρισιού, αφού η πόλη πέρασε νέους υγειονομικούς κανονισμούς το 1850 για την καταπολέμηση των ασθενειών. Οι πόλεις σε ολόκληρο τον κόσμο έχουν επανειλημμένα δημιουργήσει νέες υποδομές και έχουν αναδιατυπώσει τους κανονισμούς χωροταξίας για να εξασφαλίσουν περισσότερο φωτισμό και αέρα και δημιούργησαν δημόσιους χώρους, κτίρια και άλλους χώρους, συμπεριλαμβανομένων ορισμένων που απεικονίζονται σε αυτές τις φωτογραφίες, που βοήθησαν να βελτιωθεί η ζωή των πολιτών.

Η σημερινή ερημιά που αντικρίζουμε, η οποία προκύπτει από την ανάγκη να προστατευθεί η δημόσια υγεία, μπορεί να θυμίζει σκηνικό αποκάλυψης αλλά κρύβει και το μήνυμα της παγκόσμιας ενότητας. Αυτές οι φωτογραφίες μοιάζουν σα στοιχειωμένες και ταυτόχρονα μας στοιχειώνουν, όπως οι φωτογραφίες από ταινίες για την πανούκλα και την αποκάλυψη, αλλά με κάποιο τρόπο έχουν και μια αισιοδοξία.

Μας υπενθυμίζουν επίσης ότι η ομορφιά απαιτεί ανθρώπινη αλληλεπίδραση. Δεν εννοούμε φυσικά ότι τα κτίρια και οι εκθεσιακοί χώροι και οι σιδηροδρομικοί σταθμοί και οι ναοί δεν φαίνονται πολύ όμορφα και άδεια. Ορισμένες από αυτές τις τοποθεσίες, όπως και πολλές από αυτές τις φωτογραφίες, είναι έργα τέχνης. Τα άδεια κτίρια, οι πλατείες και οι παραλίες μοιάζουν με ερείπια ενός χαμένου πολιτισμού. Για να ολοκληρωθεί η ομορφιά τους όμως απαιτεί κάτι άλλο. Είναι κάτι που παραχωρήσαμε. Θα είναι η στιγμή που θα επιστρέψουμε.


Λονδίνο

Έτσι μοιάζουν πλέον οι ώρες αιχμής σε μια μητρόπολη του κόσμου
.
Andrew Testa / The New York Times





Μόναχο

Σταθμός του μετρό δίχως επιβάτες.

Laetitia Vancon / The New York Times




Μόσχα

Οι θέσεις ήταν άδειες για την πρόβα και έτσι παρέμειναν για την μετάδοση που έγινε μέσω διαδικτύου.

Sergey Ponomarev / The New York Times



Πεκίνο

Ένας άντρας τρώει μόνος σε ένα άδειο εστιατόριο που βρίσκεται σε μια γειτονιά γνωστή για τη νυχτερινή της ζωή.

Gilles Sabrié / The New York Times



Καράκας

Φωτογραφία από τη δεύτερη μέρα καραντίνας στη Βενεζουέλα.

Adriana Loureiro Fernandez / The New York Times




Λος Άντζελες

Ο γνώριμος ωκεανός σε μια σχεδόν αγνώριστη παραλία της Σάντα Μόνικα.

Philip Cheung / The New York Times



Βαρκελώνη

Τα περιστέρια έχουν ολόκληρη τη Las Ramblas δική τους.

Maria Contreras Coll / The New York Times

Δείτε περισσότερες εικόνες, ΕΔΩ...

πηγη lifo.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: