...αλλά η Ιστορία δεν κινείται με τους κουρασμένους...
H συζήτηση στη Βουλή αφορούσε την αμυντική συμφωνία με τις ΗΠΑ. Και θα περίμενε κανείς να συζητηθεί όχι μόνο η εξέλιξη της σχέσης με την υπερατλαντική δύναμη αλλά και το γενικότερο πλαίσιο των συμμαχιών εν όψει της τουρκικής επιθετικότητας και της...
γεωπολιτικής ρευστότητας στη Μεσόγειο.
Και θα περίμενε κανείς να ακουστούν επιχειρήματα, σκέψεις και πολιτικά σχέδια για τη διασφάλιση της ειρήνης και της κυριαρχίας της χώρας. Δεν ακούστηκαν. Μόνο η πρόταση του Αλέξη Τσίπρα ακούστηκε, να μην υπογραφεί η συμφωνία χωρίς να έχει εξασφαλίσει η χώρα κάποιες εγγυήσεις πρακτικής συμπαράστασης από τη σύμμαχο.
Κατά τα άλλα, η πολιτική συζήτηση χρωματίστηκε και από τους τριγμούς που προκαλεί στην κυβέρνηση η διαμάχη των ΠΑΕ. Είχαν προηγηθεί μνημειώδεις κυβερνητικές γκάφες, εσπευσμένη νομοθετική ρύθμιση και, προπάντων, πόλεμος ανακοινώσεων των οπαδών των ΠΑΕ, που απειλούσαν όχι μόνο την κυβερνητική σταθερότητα αλλά και τη γεωγραφική ακεραιότητα της χώρας. Μα είναι αυτό το μείζον για την Ελλάδα τον χειμώνα του 2020, δέκα χρόνια μετά το ξέσπασμα της κρίσης; Η παράγκα;
Αποτελεί μοναδική διανοητική πρόκληση να διαβάσουμε την ελληνική πολιτική σκηνή αυτή την περίοδο. Η χώρα αντιμετωπίζει ιστορικές προκλήσεις: Την αποκατάσταση βιώσιμων όρων κοινωνικής αναπαραγωγής, μετά τη δεκαετή μεγάλη ύφεση· και με την κοινωνία έτσι πληγωμένη, το κράτος να φροντίζει διαρκώς για τη γεωπολιτική σταθερότητα και για την τοποθέτηση της χώρας στο διεθνές περιβάλλον της τέταρτης βιομηχανικής επανάστασης. Τίποτε λιγότερο.
Ποτέ μετά το 1974 της εθνικής ήττας η χώρα δεν ήταν αντιμέτωπη με τέτοιες προκλήσεις. Και ποτέ άλλοτε μετά το ’74 η κοινωνική ανησυχία δεν προκάλεσε τόσο γοργά πολιτικές ανακατατάξεις, όπως αυτές που εκδηλώθηκαν μετά το 2012. Κι όμως, το πολιτικό σύστημα ασχολείται πρώτιστα με την αναπαραγωγή του και δευτερευόντως μόνο με τη θεραπεία των αιτίων της κρίσης και την είσοδο της χώρας σε μια νέα ιστορική περίοδο. Αυταρέσκεια, νωχελικότητα, ιδιοτελή στεγανά, κληρονομικά και κομματικά, επικοινωνιακά κόλπα, μετριοκρατία κυριαρχούν στην πολιτική πρακτική.
Αναπόφευκτα, η κοινωνία, κατάκοπη και στεγνωμένη από την κρίση, σπρωγμένη από όλους τους κυρίαρχους ιδεολογικούς ανέμους, εμπιστεύεται όλο και λιγότερο την πολιτική, ακόμη και την ίδια τη φιλελεύθερη δημοκρατία και τον συλλογικό βίο, και αποσύρεται είτε στον ατομικισμό της επικράτησης είτε στον ατομικισμό της επιβίωσης, της γυμνής ζωής. Σε κάθε περίπτωση, η αθυμία βάφει ως τον πυρήνα της τη μεταδημοκρατία – αδιαφορία, ακηδία, απόσυρση...
Νίκος Ξυδάκης
ethnos.gr
H συζήτηση στη Βουλή αφορούσε την αμυντική συμφωνία με τις ΗΠΑ. Και θα περίμενε κανείς να συζητηθεί όχι μόνο η εξέλιξη της σχέσης με την υπερατλαντική δύναμη αλλά και το γενικότερο πλαίσιο των συμμαχιών εν όψει της τουρκικής επιθετικότητας και της...
γεωπολιτικής ρευστότητας στη Μεσόγειο.
Και θα περίμενε κανείς να ακουστούν επιχειρήματα, σκέψεις και πολιτικά σχέδια για τη διασφάλιση της ειρήνης και της κυριαρχίας της χώρας. Δεν ακούστηκαν. Μόνο η πρόταση του Αλέξη Τσίπρα ακούστηκε, να μην υπογραφεί η συμφωνία χωρίς να έχει εξασφαλίσει η χώρα κάποιες εγγυήσεις πρακτικής συμπαράστασης από τη σύμμαχο.
Κατά τα άλλα, η πολιτική συζήτηση χρωματίστηκε και από τους τριγμούς που προκαλεί στην κυβέρνηση η διαμάχη των ΠΑΕ. Είχαν προηγηθεί μνημειώδεις κυβερνητικές γκάφες, εσπευσμένη νομοθετική ρύθμιση και, προπάντων, πόλεμος ανακοινώσεων των οπαδών των ΠΑΕ, που απειλούσαν όχι μόνο την κυβερνητική σταθερότητα αλλά και τη γεωγραφική ακεραιότητα της χώρας. Μα είναι αυτό το μείζον για την Ελλάδα τον χειμώνα του 2020, δέκα χρόνια μετά το ξέσπασμα της κρίσης; Η παράγκα;
Αποτελεί μοναδική διανοητική πρόκληση να διαβάσουμε την ελληνική πολιτική σκηνή αυτή την περίοδο. Η χώρα αντιμετωπίζει ιστορικές προκλήσεις: Την αποκατάσταση βιώσιμων όρων κοινωνικής αναπαραγωγής, μετά τη δεκαετή μεγάλη ύφεση· και με την κοινωνία έτσι πληγωμένη, το κράτος να φροντίζει διαρκώς για τη γεωπολιτική σταθερότητα και για την τοποθέτηση της χώρας στο διεθνές περιβάλλον της τέταρτης βιομηχανικής επανάστασης. Τίποτε λιγότερο.
Ποτέ μετά το 1974 της εθνικής ήττας η χώρα δεν ήταν αντιμέτωπη με τέτοιες προκλήσεις. Και ποτέ άλλοτε μετά το ’74 η κοινωνική ανησυχία δεν προκάλεσε τόσο γοργά πολιτικές ανακατατάξεις, όπως αυτές που εκδηλώθηκαν μετά το 2012. Κι όμως, το πολιτικό σύστημα ασχολείται πρώτιστα με την αναπαραγωγή του και δευτερευόντως μόνο με τη θεραπεία των αιτίων της κρίσης και την είσοδο της χώρας σε μια νέα ιστορική περίοδο. Αυταρέσκεια, νωχελικότητα, ιδιοτελή στεγανά, κληρονομικά και κομματικά, επικοινωνιακά κόλπα, μετριοκρατία κυριαρχούν στην πολιτική πρακτική.
Αναπόφευκτα, η κοινωνία, κατάκοπη και στεγνωμένη από την κρίση, σπρωγμένη από όλους τους κυρίαρχους ιδεολογικούς ανέμους, εμπιστεύεται όλο και λιγότερο την πολιτική, ακόμη και την ίδια τη φιλελεύθερη δημοκρατία και τον συλλογικό βίο, και αποσύρεται είτε στον ατομικισμό της επικράτησης είτε στον ατομικισμό της επιβίωσης, της γυμνής ζωής. Σε κάθε περίπτωση, η αθυμία βάφει ως τον πυρήνα της τη μεταδημοκρατία – αδιαφορία, ακηδία, απόσυρση...
Νίκος Ξυδάκης
ethnos.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου