Σήμερα κάποιοι θορυβούν για την αντικειμενικότητα και τη λειτουργία της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης με μισές αλήθειες. Και δεν αναφέρομαι σε αυτούς τους λίγους που...
το κάνουν καλοπροαίρετα επιθυμώντας μια ακόμα καλύτερη δημόσια ραδιοτηλεόραση, αλλά στους άλλους, που τυχαίνει να είναι οι ίδιοι που συναίνεσαν ή σιώπησαν εκκωφαντικά, όταν η προηγούμενη συγκυβέρνηση αποφάσισε να ρίξει αιφνιδιαστικά και βίαια το κατάπτυστο μαύρο.
Τις τελευταίες εβδομάδες η ΕΡΤ βρίσκεται στο επίκεντρο της δημόσιας συζήτησης, αλλά και της πολιτικής αντιπαράθεσης. Η δική μου άποψη για το θέμα είναι σαφής. Η ΕΡΤ έχει πλούσιο και υψηλής ποιότητας πρόγραμμα, το οποίο σαφώς και μπορεί και πρέπει να γίνει καλύτερο. Η ΕΡΤ ανταποκρίνεται στον ρόλο της ως δημόσιος ραδιοτηλεοπτικός οργανισμός παρά την έλλειψη οργανωτικής ευελιξίας που εμφανίζει από την ώρα που έγινε ΔΕΚΟ και παρά τα ποικίλα τραύματα που άφησε το κλείσιμό της.
Η τηλεόραση όμως είναι συνήθεια, είναι ένα καθημερινό ραντεβού με το κοινό, το οποίο για να ανανεώνεται χρειάζεται συνέπεια, επαρκείς πόρους και υποδομές, εμπλουτισμένο πρόγραμμα, τεχνολογικές καινοτομίες, διεθνείς συνεργασίες, επένδυση στην παραγωγή πρωτότυπου οπτικοακουστικού περιεχομένου και πάνω από όλα συνέργειες, όραμα, ένα εργασιακό περιβάλλον που ενισχύει ταυτόχρονα και την αυτενέργεια και τη συλλογική προσπάθεια. Είναι ένας μαραθώνιος και όχι μια σύντομη κούρσα ταχύτητας.
Η δημιουργία του αθλητικού καναλιού ERT Sports, η ίδρυση των δύο θυγατρικών (ERT R&D, που θα αναλάβει την προώθηση νέων τεχνολογιών και έρευνας, και ERT Productions, που θα παράγει πρωτότυπο οπτικοακουστικό περιεχόμενο) και η υιοθέτηση του προτύπου HbbTV 2.0 στην Υβριδική Πλατφόρμα της ΕΡΤ, είναι στόχοι εφικτοί και εξυπηρετούν τον στόχο για μια καλύτερη ΕΡΤ.
Ο χώρος δεν επαρκεί για να αναλύσω πώς θα μπορούσαμε να κάνουμε όλα τα παραπάνω, αλλά μια καλή βάση αξιολόγησης του πού θέλουμε να πάμε είναι να δούμε πρώτα από όλα το πού είμαστε σήμερα και το τι έχει κάνει η ΕΡΤ από τότε που επαναλειτούργησε. Αφήνω επίσης, προσωρινά τουλάχιστον, το θέμα της ποιότητας που είναι δύσκολο να προσδιοριστεί με ακρίβεια και αντικειμενικότητα και παραθέτω την αλήθεια των αριθμών:
* Από το 2015 έως σήμερα, στο πλαίσιο του 1,5%, έχουν εγκριθεί 130 ταινίες συνολικής αξίας 8,25 εκατ. ευρώ, ενώ με την εκπλήρωση των εκκρεμών υποχρεώσεων της δημόσιας τηλεόρασης από το 2014 έως τον Ιούνιο του 2015 το ποσό αυτό πιθανόν να ανέλθει στα 11,1 εκατ. ευρώ.
* Από το 2015 έως σήμερα, η ΕΡΤ έχει καταβάλει περισσότερα από 4,1 εκατ. ευρώ σε οργανισμούς διαχείρισης πνευματικών δικαιωμάτων.
* Από το 2015 έως σήμερα η ΕΡΤ ενισχύει οικονομικά τα μεγαλύτερα διεθνή κινηματογραφικά φεστιβάλ που διεξάγονται στην Ελλάδα προσφέροντας χρηματοδότηση ύψους 426.000 ευρώ για τα έτη 2016 έως 2018, εκ των οποίων 385.000 ευρώ στην ενίσχυση των ίδιων των θεσμών και 41.000 ευρώ απευθείας στους βραβευθέντες σε αυτά παραγωγούς και δημιουργούς.
* Από το 2015 έως σήμερα η ΕΡΤ έχει προβάλει συχνά σε πρώτη προβολή βραβευμένες ξένες τηλεοπτικές σειρές των μεγαλύτερων παγκοσμίως κολοσσών στον χώρο της οπτικοακουστικής παραγωγής, όπως το BBC, το CBS, το ITV κ.λπ.
* Από το 2015 έως σήμερα τα Μουσικά Σύνολα της ΕΡΤ έχουν δώσει δεκάδες συναυλίες και έχουν συμμετάσχει σε σειρά δράσεων, τέχνης και πολιτισμού. Μόνο μέσα στο 2018 έδωσαν 77 συναυλίες, εκ των οποίων περίπου 70 με ελεύθερη είσοδο για το κοινό, ενώ αρκετές αφορούσαν στην παρουσία των Μουσικών Συνόλων σε κοινωνικές δράσεις, όπως σε φυλακές και νοσοκομεία.
* Από το 2015 έως σήμερα η ΕΡΤ μετέδωσε -εντελώς δωρεάν- περισσότερα από 15.000 τηλεοπτικά και 20.000 ραδιοφωνικά μηνύματα που αφορούσαν εκατοντάδες πολιτιστικούς και κοινωνικούς φορείς.
* Από το 2015 έως σήμερα η ΕΡΤ κατάφερε να γίνει ο πρώτος τηλεοπτικός οργανισμός της χώρας που μπορεί να εκπέμψει το πρόγραμμά του με όλες τις πιθανές τεχνολογικές μορφές μετάδοσης, σε όλες τις πλατφόρμες και σε όλα τα δίκτυα.
* Από τον Ιούνιο του 2015 το Αρχείο της ΕΡΤ έχει ανταποκριθεί με την παροχή υλικού σε περισσότερα από 5.000 αιτήματα πολιτιστικών και εκπαιδευτικών φορέων, ιδιωτών και σχολείων σε όλη την επικράτεια.
Η σύγκριση με τα ιδιωτικά κανάλια είναι εμφανής. Η δε σύγκριση με το προ του μαύρου παρελθόντος της ΕΡΤ και τα μορφώματα της ΔΤ και της ΝΕΡΙΤ ακόμη πιο συντριπτική υπερ της σημερινής ΕΡΤ, τόσο σε όρους κόστους όσο και σε όρους ποιότητας. Γι' αυτά όμως θα μιλήσουμε αναλυτικά και με στοιχεία στη Βουλή τις επόμενες ημέρες.
Σίγουρα δεν είναι όλα τέλεια στην ΕΡΤ, αλλά, όπως ορθά λέει η λαϊκή ρήση, η μισή αλήθεια είναι το χειρότερο ψέμα. Και αυτό ισχύει και στην περίπτωση της ΕΡΤ. Σήμερα κάποιοι θορυβούν για την αντικειμενικότητα και τη λειτουργία της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης με μισές αλήθειες. Και δεν αναφέρομαι σε αυτούς τους λίγους που το κάνουν καλοπροαίρετα επιθυμώντας μια ακόμα καλύτερη δημόσια ραδιοτηλεόραση, αλλά στους άλλους, που τυχαίνει να είναι οι ίδιοι που συναίνεσαν ή σιώπησαν εκκωφαντικά, όταν η προηγούμενη συγκυβέρνηση αποφάσισε να ρίξει αιφνιδιαστικά και βίαια το κατάπτυστο μαύρο. Σε αυτούς η απάντηση θα είναι αποστομωτική, μια ΕΡΤ ανοιχτή, μια ΕΡΤ ακόμα καλύτερη.
* Ο Λευτέρης Κρέτσος είναι υφυπουργός Ψηφιακής Πολιτικής Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης
left.gr
το κάνουν καλοπροαίρετα επιθυμώντας μια ακόμα καλύτερη δημόσια ραδιοτηλεόραση, αλλά στους άλλους, που τυχαίνει να είναι οι ίδιοι που συναίνεσαν ή σιώπησαν εκκωφαντικά, όταν η προηγούμενη συγκυβέρνηση αποφάσισε να ρίξει αιφνιδιαστικά και βίαια το κατάπτυστο μαύρο.
Τις τελευταίες εβδομάδες η ΕΡΤ βρίσκεται στο επίκεντρο της δημόσιας συζήτησης, αλλά και της πολιτικής αντιπαράθεσης. Η δική μου άποψη για το θέμα είναι σαφής. Η ΕΡΤ έχει πλούσιο και υψηλής ποιότητας πρόγραμμα, το οποίο σαφώς και μπορεί και πρέπει να γίνει καλύτερο. Η ΕΡΤ ανταποκρίνεται στον ρόλο της ως δημόσιος ραδιοτηλεοπτικός οργανισμός παρά την έλλειψη οργανωτικής ευελιξίας που εμφανίζει από την ώρα που έγινε ΔΕΚΟ και παρά τα ποικίλα τραύματα που άφησε το κλείσιμό της.
Η τηλεόραση όμως είναι συνήθεια, είναι ένα καθημερινό ραντεβού με το κοινό, το οποίο για να ανανεώνεται χρειάζεται συνέπεια, επαρκείς πόρους και υποδομές, εμπλουτισμένο πρόγραμμα, τεχνολογικές καινοτομίες, διεθνείς συνεργασίες, επένδυση στην παραγωγή πρωτότυπου οπτικοακουστικού περιεχομένου και πάνω από όλα συνέργειες, όραμα, ένα εργασιακό περιβάλλον που ενισχύει ταυτόχρονα και την αυτενέργεια και τη συλλογική προσπάθεια. Είναι ένας μαραθώνιος και όχι μια σύντομη κούρσα ταχύτητας.
Η δημιουργία του αθλητικού καναλιού ERT Sports, η ίδρυση των δύο θυγατρικών (ERT R&D, που θα αναλάβει την προώθηση νέων τεχνολογιών και έρευνας, και ERT Productions, που θα παράγει πρωτότυπο οπτικοακουστικό περιεχόμενο) και η υιοθέτηση του προτύπου HbbTV 2.0 στην Υβριδική Πλατφόρμα της ΕΡΤ, είναι στόχοι εφικτοί και εξυπηρετούν τον στόχο για μια καλύτερη ΕΡΤ.
Ο χώρος δεν επαρκεί για να αναλύσω πώς θα μπορούσαμε να κάνουμε όλα τα παραπάνω, αλλά μια καλή βάση αξιολόγησης του πού θέλουμε να πάμε είναι να δούμε πρώτα από όλα το πού είμαστε σήμερα και το τι έχει κάνει η ΕΡΤ από τότε που επαναλειτούργησε. Αφήνω επίσης, προσωρινά τουλάχιστον, το θέμα της ποιότητας που είναι δύσκολο να προσδιοριστεί με ακρίβεια και αντικειμενικότητα και παραθέτω την αλήθεια των αριθμών:
* Από το 2015 έως σήμερα, στο πλαίσιο του 1,5%, έχουν εγκριθεί 130 ταινίες συνολικής αξίας 8,25 εκατ. ευρώ, ενώ με την εκπλήρωση των εκκρεμών υποχρεώσεων της δημόσιας τηλεόρασης από το 2014 έως τον Ιούνιο του 2015 το ποσό αυτό πιθανόν να ανέλθει στα 11,1 εκατ. ευρώ.
* Από το 2015 έως σήμερα, η ΕΡΤ έχει καταβάλει περισσότερα από 4,1 εκατ. ευρώ σε οργανισμούς διαχείρισης πνευματικών δικαιωμάτων.
* Από το 2015 έως σήμερα η ΕΡΤ ενισχύει οικονομικά τα μεγαλύτερα διεθνή κινηματογραφικά φεστιβάλ που διεξάγονται στην Ελλάδα προσφέροντας χρηματοδότηση ύψους 426.000 ευρώ για τα έτη 2016 έως 2018, εκ των οποίων 385.000 ευρώ στην ενίσχυση των ίδιων των θεσμών και 41.000 ευρώ απευθείας στους βραβευθέντες σε αυτά παραγωγούς και δημιουργούς.
* Από το 2015 έως σήμερα η ΕΡΤ έχει προβάλει συχνά σε πρώτη προβολή βραβευμένες ξένες τηλεοπτικές σειρές των μεγαλύτερων παγκοσμίως κολοσσών στον χώρο της οπτικοακουστικής παραγωγής, όπως το BBC, το CBS, το ITV κ.λπ.
* Από το 2015 έως σήμερα τα Μουσικά Σύνολα της ΕΡΤ έχουν δώσει δεκάδες συναυλίες και έχουν συμμετάσχει σε σειρά δράσεων, τέχνης και πολιτισμού. Μόνο μέσα στο 2018 έδωσαν 77 συναυλίες, εκ των οποίων περίπου 70 με ελεύθερη είσοδο για το κοινό, ενώ αρκετές αφορούσαν στην παρουσία των Μουσικών Συνόλων σε κοινωνικές δράσεις, όπως σε φυλακές και νοσοκομεία.
* Από το 2015 έως σήμερα η ΕΡΤ μετέδωσε -εντελώς δωρεάν- περισσότερα από 15.000 τηλεοπτικά και 20.000 ραδιοφωνικά μηνύματα που αφορούσαν εκατοντάδες πολιτιστικούς και κοινωνικούς φορείς.
* Από το 2015 έως σήμερα η ΕΡΤ κατάφερε να γίνει ο πρώτος τηλεοπτικός οργανισμός της χώρας που μπορεί να εκπέμψει το πρόγραμμά του με όλες τις πιθανές τεχνολογικές μορφές μετάδοσης, σε όλες τις πλατφόρμες και σε όλα τα δίκτυα.
* Από τον Ιούνιο του 2015 το Αρχείο της ΕΡΤ έχει ανταποκριθεί με την παροχή υλικού σε περισσότερα από 5.000 αιτήματα πολιτιστικών και εκπαιδευτικών φορέων, ιδιωτών και σχολείων σε όλη την επικράτεια.
Η σύγκριση με τα ιδιωτικά κανάλια είναι εμφανής. Η δε σύγκριση με το προ του μαύρου παρελθόντος της ΕΡΤ και τα μορφώματα της ΔΤ και της ΝΕΡΙΤ ακόμη πιο συντριπτική υπερ της σημερινής ΕΡΤ, τόσο σε όρους κόστους όσο και σε όρους ποιότητας. Γι' αυτά όμως θα μιλήσουμε αναλυτικά και με στοιχεία στη Βουλή τις επόμενες ημέρες.
Σίγουρα δεν είναι όλα τέλεια στην ΕΡΤ, αλλά, όπως ορθά λέει η λαϊκή ρήση, η μισή αλήθεια είναι το χειρότερο ψέμα. Και αυτό ισχύει και στην περίπτωση της ΕΡΤ. Σήμερα κάποιοι θορυβούν για την αντικειμενικότητα και τη λειτουργία της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης με μισές αλήθειες. Και δεν αναφέρομαι σε αυτούς τους λίγους που το κάνουν καλοπροαίρετα επιθυμώντας μια ακόμα καλύτερη δημόσια ραδιοτηλεόραση, αλλά στους άλλους, που τυχαίνει να είναι οι ίδιοι που συναίνεσαν ή σιώπησαν εκκωφαντικά, όταν η προηγούμενη συγκυβέρνηση αποφάσισε να ρίξει αιφνιδιαστικά και βίαια το κατάπτυστο μαύρο. Σε αυτούς η απάντηση θα είναι αποστομωτική, μια ΕΡΤ ανοιχτή, μια ΕΡΤ ακόμα καλύτερη.
* Ο Λευτέρης Κρέτσος είναι υφυπουργός Ψηφιακής Πολιτικής Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης
left.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου