Ο Αντώνης Ανδρουλιδάκης μεταφράζει (εορταστικό) Dr. Giles Frazer από τον...
Guardian.
Η Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία χωρίστηκε οριστικά από την Ρωμαιοκαθολική Δυτική Εκκλησία το 1054, αν και οι διαφορές είχαν οικοδομηθεί πολύ καιρό πριν και έκτοτε συνεχίστηκαν. Μεταξύ αυτών, η Ανατολική Εκκλησία διατήρησε το Ιουλιανό ημερολόγιο-και ως εκ τούτου και ο λόγος που φέτος το Ορθόδοξο Πάσχα πέφτει την Κυριακή 12 Απριλίου, μια εβδομάδα αργότερα απ’ ότι για τη Δυτική Εκκλησία. Είναι όμως πιο σημαντικό ότι, εξ’ αιτίας αυτού του Σχίσματος, η Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία δεν υιοθετεί τη Θεωρία Σωτηρίας, που αναπτύχθηκε από τον Άγιο Άνσελμο του Καντέρμπορυ. Το βιβλίο του, Cur Deus Homo, του 1089, άσκησε τεράστια μαζική επιρροή και άλλαξε ριζικά, όχι μόνο, την κατανόηση για το Πάσχα, αλλά και ένα μεγάλο μέρος της ηθικής μας.
Πραγματικά, οι σχετικές στάσεις της Ελληνικής και της Γερμανικής Κυβέρνησης έναντι του χρέους, μπορεί να ιδωθούν, με μια αξιοσημείωτη προέκταση, ως συνέχεια του Σχίσματος Ανατολικής και Δυτικής Εκκλησίας, πάνω στην έννοια του Πάσχα.
Σύμφωνα με τον Άνσελμο και τους στοχαστές της Μεταρρύθμισης που τον ακολούθησαν, η ιστορία του Πάσχα είναι ουσιαστικά μια απάντηση του Θεού σε μια κρίση χρέους. Το επιχείρημα είναι το εξής: τα ανθρώπινα όντα έχουν αμαρτήσει ενάντια στο Θεό, αναλαμβάνοντας έτσι ένα χρέος που πρέπει να καταβληθεί.( Αν νομίζετε ότι αυτός ο παραλληλισμός της «αμαρτίας» με το «χρέος» είναι κάπως περίεργος –και είναι- σας θυμίζω ότι ακόμη μιλάμε για εγκληματίες που «πληρώνουν το χρέος τους προς την κοινωνία»). Σ’ αυτό το πρότυπο, η κλίμακα της δικαιοσύνης πρέπει να είναι ισορροπημένη. Τα εγκλήματα πρέπει να πληρώνονται και το επίπεδο των ποινών πρέπει να είναι ανάλογο με αυτό του αδικήματος. Αλλά το θεολογικό πρόβλημα είναι ότι το ανθρώπινο χρέος είναι πάρα πολύ υψηλό -είμαστε όλοι άθλιοι αμαρτωλοί και όλα αυτά- που σημαίνει ότι είμαστε εντελώς ανίκανοι να ξεπληρώσουμε το απαιτούμενο ποσό.
Όχι, λένε, η σωτηρία δεν είναι μια αιματηρή κοσμική λογιστική. Είναι μια απόδραση από τη φυλακή. Αυτός είναι ο λόγος, λέει ο Άνσελμος, που ο Ιησούς έρχεται να αναλάβει αυτός την τιμωρία που οφείλεται σε μας και σταυρώνεται, ανταποδίδοντας έτσι την οφειλή για χάρη μας και κλείνοντας τον λογαρισμό. Η Λύτρωση, να θυμάστε, είναι μια οικονομική μεταφορά. «Δεν υπήρχε άλλος αρκετά καλός για να καταβάλλει το τίμημα της αμαρτίας», όπως τραγουδούν πολλοί δυτικοί Χριστιανοί το Πάσχα. Ιδιαίτερα για τους Ευαγγελιστές, αυτή είναι η πεμπτουσία της σωτηρίας. Η αμαρτία εξοφλείται. Αλληλούια.
Διαβάστε ολοκληρο το κείμενο, ΕΔΩ...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου