18.3.14

Κύριε Αποστολίδη, τί κάνει μια αστυνομική ιστορία ακαταμάχητη;...

Ο μετρ των αστυνομικών Ανδρέας Αποστολίδης διδάσκει στον Ιανό την τέχνη και τα μυστικά του.

Πότε...
πρωτοασχοληθήκατε με το αστυνομικό μυθιστόρημα; 

Η πρώτη μου ασχολία με το αστυνομικό μυθιστόρημα, ήταν αυτή του μελετητή. Διάβαζα τα βιβλία του Ρέημοντ Τσάντλερ και θέλησα να ασχοληθώ διεξοδικά με τον τρόπο που έγραφε. Προέκυψε η μελέτη «Η γοητεία του Ρέημοντ Τσάντλερ» (1984), που βγήκε ως επίμετρο στο «Αντίο γλυκιά μου» που το μετέφρασα, διότι για τις ανάγκες της μελέτης είχα ήδη μεταφράσει αρκετά αποσπάσματα. Τότε οι μεταφράσεις του Τσάντλερ ήταν κακές και κουτσουρεμένες κατά πενήντα εξήντα σελίδες.

Πώς αποφασίσατε να γράψετε αστυνομικά; 

Η συγγραφή αστυνομικών ιστοριών ήρθε μετά τις μεταφράσεις. Μετά τις πρώτες είκοσι ή τριάντα (σήμερα φθάνουν τις ενενήντα). Είπα να δοκιμάσω τον εαυτό μου. Το πρώτο βιβλίο που έγραψα ήταν μια νουβέλα, Το χαμένο παιχνίδι (1995) μια ιστορία τοποθετημένα σε μια πολυκατοικία τον Απρίλιο του 1967. Απευθείας ειρωνική, ευγενική και ανατρεπτική αναφορά στον κόσμο του Γιάννη Μαρή, που από τότε τον μελετούσα και πέρυσι επιτέλους έβγαλα τη μελέτη «Ο κόσμος του Γιάννη Μαρή». Εδώ προηγήθηκε το γράψιμο, ακολούθησε η μελέτη.

 Πώς γνωρίσατε τα αστυνομικά μυθιστορήματα; Από τα βιβλία ή τις ταινίες; Το αστυνομικό μυθιστόρημα μπήκε μέσω σινεμά, των αμερικανικών φιλμ νουάρ της δεκαετίας του 1950 που έβλεπα ως σπουδαστής κινηματογράφου. Στη συνέχεια θέλησα να δω πού στηρίχτηκαν εκείνες οι ταινίες κι έτσι γνώρισα τον Χάμμετ, τον Τσάντλερ, τον Καίην κλπ.

Είναι μεγάλο το κοινό των αναγνωστών αστυνομικών μυθιστορημάτων στην Ελλάδα; 

Το αστυνομικό μυθιστόρημα έχει στην Ελλάδα ένα σχετικά μικρό κοινό, διευρυνόμενο τα τελευταία χρόνια, αλλά και πάλι μικρό αναλογικά με το αντίστοιχο ευρωπαϊκό. Έχει να κάνει με τις μόδες που επικρατούν κατά καιρούς και τα γούστα κυρίως του γυναικείου αναγνωστικού κοινού που πλειοψηφεί.

Σας αρέσει το αστυνομικό μυθιστόρημα και θέλετε να μάθετε τα πάντα γιαυτό; Ενδιαφέρεστε να μάθετε τις τάσεις που υπάρχουν σε όλο τον κόσμο; Ή μήπως θέλετε να ασχοληθείτε και να γράψετε ιστορίες αστυνομικού μυστηρίου;

Στα μαθήματα του Ιανού, τα οποία ξεκινούν σε λίγες μέρες, υπάρχουν όλες οι απαντήσεις και άλλα πολύ ενδιαφέροντα θέματα για το αστυνομικό μυθιστόρημα όπως ιστορία – θεωρία – τα είδη − οι προσωπικές εμπειρίες – η έρευνα – πρακτικές συγγραφής – στυλ – ήρωες – πλοκή – διήγημα – νουβέλα – μυθιστόρημα – κινηματογράφος – τηλεόραση – ασκήσεις – παραδείγματα.

Πιο συγκεκριμένα, τα δέκα μαθήματα:

1. Τι είναι το αστυνομικό μυθιστόρημα. Η αρχή του και η ιστορία του/τα είδη.
2. Τα αστυνομικά στην Ελλάδα: Η Μάσκα και ο Γιάννης Μαρής. Τα σύγχρονα. Ανάλυση, παραδείγματα (Έγκλημα στο Κολωνάκι/Τρίτη αλήθεια).
3. Τα αστυνομικά στον κινηματογράφο και στην τηλεόραση («Γεράκι της Μάλτας»/«Τσάινατάουν»/«Wire»).
4. Η σύγχρονη τάση. Από το διήγημα στο μυθιστόρημα. Από το τότε στο τώρα: 1840-2010. Ο μηχανισμός της εξέλιξης. Τι είναι παραλογοτεχνία και τι λογοτεχνία. Τα μπεστ σέλερ.
5. Πώς έγραφε ο Κόναν Ντόυλ και πώς η Αγκάθα Κρίστυ. Δύο παραδείγματα. Το κλασικό αστυνομικό μυθιστόρημα. Το πέρασμα στον Χάμμετ. Το νουάρ.
6. Προσωπικές εμπειρίες, έρευνα και συγγραφή. Πώς έγραφαν: Σιμενόν – Χάισμιθ – Ελλρόυ.
7. Ο ήρωας. Xολμς/Πουαρώ/Σαμ Σπέηντ/Φίλλιπ Μάρλοου/Μπέκας/Χαρίτος/ Ρίπλεϋ/Πάρκερ/Μονταλμπάνο/οι τελευταίοι ήρωες στο μυθιστόρημα και στην τηλεόραση.
8. Η πλοκή. Και η λύση. Παραδείγματα – ασκήσεις.
9. Το διήγημα και η νουβέλα. Παραδείγματα – ασκήσεις.
10. Το μυθιστόρημα. Σκελετός. Κεφάλαια. Η παράλληλη δράση. Παραδείγματα − ασκήσεις. Τι είναι, λοιπόν, αστυνομικό μυθιστόρημα. Τα όρια. Το είδος. Οι εξαιρέσεις.

Τα μαθήματα παραδίδει ο συγγραφέας, μεταφραστής και σκηνοθέτης Ανδρέας Αποστολίδης, γνωστός από τα αστυνομικά του, Φάντασμα του Μετρό (1996), Εγκλήματα στην Πανσιόν Απόλλων, Λοβοτομή, Διαταραχές στα Μετέωρα, Χαμένο Παιχνίδι, Βουντού κ.ά.

 

Lifo.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: