18.7.10

Η τηλεόραση δεν αντέχει πια τα "αστέρια" της...

Ποιος να φανταζόταν ότι λίγο προτού σβήσουν τα φώτα από το πάρτι γενεθλίων των 20 χρόνων ιδιωτικής τηλεόρασης θα άναβαν τα κεριά της κηδείας μιας ολόκληρης εποχής. Μιας εποχής που μοίραζε άφθονο χρήμα, που φούσκωσε πολλά μυαλά, που εν μια νυκτί έχρισε σταρ πρόσωπα αμφιβόλου προοπτικής και ικανοτήτων, που νομιμοποίησε την ελαφρότητα και την ανοησία και που έδωσε χώρο να αλωνίσουν οι...

...τηλεοπτικές φούσκες μπροστά και πίσω από το γυαλί με περισσό θράσος.

Ηλθε όμως η οικονομική κρίση, κούμπωσε με τον συνδυασμό των καταχρήσεων και των υπερβολών του παρελθόντος, και τα όργανα σίγησαν. Τα κανάλια μπροστά στο οικονομικό αδιέξοδο οδηγήθηκαν, κάποια απότομα και κάποια άλλα σταδιακά, στο επιβεβλημένο από τις συνθήκες συμμάζεμα. Τουτέστιν μείωση αποδοχών και, όπου χρειαστεί, μείωση προσωπικού. Παραδόξως βέβαια και πλήρως εναρμονισμένο με το σουρεαλιστικό σκηνικό που έχει διαμορφωθεί στα περισσότερα ελληνικά μίντια το γεγονός πως το να απολύονται δέκα δημοσιογράφοι και δέκα τεχνικοί είναι ψιλά γράμματα, ενώ το να μειώνονται οι αποδοχές του Γρηγόρη Αρναούτογλου είναι είδηση πρώτης σελίδας και θέμα συζήτησης μιας εβδομάδας. Ολα όμως δείχνουν ότι δύσκολα πια ο εξίσου ταλαιπωρημένος από την κρίση τηλεθεατής θα συμμεριστεί την αγωνία της Τατιάνας να βρει εκπομπή ή της πρωινατζούς Ελένης να τακτοποιήσει το πάνελ της. Οι εποχές των παχιών αγελάδων τελείωσαν ανεπιστρεπτί και η αλαζονεία πλέον τιμωρείται σχεδόν ακαριαία... Η πόρτα είναι ανοιχτή και τα λεφτά χαμένα
Η πρόσφατη απόφαση του ΑΝΤ1 να απομακρυνθεί από το δυναμικό του η Τατιάνα Στεφανίδου για κάποιους έπεσε σαν κεραυνός εν αιθρία και για κάποιους άλλους ήταν κάτι αναμενόμενο. Στο ίδιο έργο θεατές είχαμε γίνει τα τελευταία χρόνια, με την πρωταγωνίστρια να κάνει δηλώσεις «ήξεις αφήξεις» και να αφήνει να διαρρεύσουν φήμες για προτάσεις που έχει δεχθεί από κανάλια και εκπομπές στο διάστημα που μεσολαβούσε από τη λήξη της σεζόν ως την υπογραφή του συμβολαίου για την επόμενη. Τσαλιμάκια, νάζια, κοντρίτσες και όλη η ανθολογία μεθόδων πλήρως αντιεπαγγελματικών και, όπως αποδείχθηκε, επικίνδυνων πλέον δρομολογούνταν και δρομολογήθηκαν και εφέτος. Η light θεωρία θέλει την Τατιάνα να πληρώνει την αλαζονεία της και να παίρνει ένα σκληρό μάθημα για το ποιος είναι το αφεντικό. Η ρεαλιστική και δημοσιογραφική ερμηνεία, από την άλλη, απλά διατυπώνει την διαπίστωση ότι μια παρουσιάστρια, όσο μεγάλο όνομα κι αν θεωρείται, δεν έχει πλέον θέση στον τηλεοπτικό ήλιο αν τα παίρνει και δεν τα φέρνει. Τα λεφτά δεν φτάνουν για να καλύψουν τα έξοδα της παραγωγής της εκπομπής της και την αμοιβή της, ενώ τα διαφημιστικά έσοδα της συγκεκριμένης ζώνης είναι αμελητέα. Η επιχειρηματική εξίσωση είναι απλή και καταλήγει στη λύση της συνεργασίας.

Με την ίδια λογική μήνες νωρίτερα απομακρύνθηκε και ο σύζυγός της δημοσιογράφος κ. Νίκος Ευαγγελάτος, ο οποίος έχοντας διαγράψει έναν κύκλο χαμηλών τηλεθεάσεων στο κεντρικό δελτίο του ΑΝΤ1 αναγκάστηκε να αποχωρήσει κοινή συναινέσει, χωρίς να μπορέσει στη συνέχεια να βρει τηλεοπτική στέγη. Πληρώθηκε με το ίδιο νόμισμα, θα πουν πολλοί, καθώς η συμπεριφορά του εξώθησε την κυρία Ελλη Στάη εκτός καναλιού την προηγούμενη χρονιά, η οποία επίσης παραμένει εκτός.

Εχοντας αφηγηθεί ανατριχιαστικές λεπτομέρειες από την προσωπική ζωή του, έχοντας εκτεθεί σε αηδιαστικό βαθμό και έχοντας περιπλανηθεί σε όλα σχεδόν τα κανάλια ήλθε η στιγμή να τον ξεβράσει το τηλεοπτικό κύμα. Ο λόγος για τον «βασιλιά των ριάλιτι» Ανδρέα Μικρούτσικο , ο οποίος προς το παρόν απασχολείται στη ραδιοφωνική συχνότητα του ΑΝΤ1 καθιστώντας τις φήμες που τον θέλουν να επιστρέφει να μοιάζουν τουλάχιστον κωμικές. Ξαφνικά αλλά όχι και απρόσμενα εξαφανίστηκαν από το τηλεοπτικό σύμπαν και πρόσωπα όπως η Αννα Δρούζα, η Σοφία Αλιμπέρτη, η Κατερίνα Λάσπα, ο Μίλτος Μακρίδης , η Μαριέτα Χρουσαλά, η Νατάσα Ράγιου κ.ά. Και αν και οι περισσότεροι εξ αυτών επιμένουν να δηλώνουν «συζητώ με όλα τα κανάλια», τα κανάλια το μαθαίνουν μάλλον από τους ίδιους και το ξεχνάνε την ίδια στιγμή.

Για τα κασέ τα κάνεις όλα
Ηταν αναμενόμενο πάντως ότι ακόμη κι αν δεν είχε ξεσπάσει η κρίση κάποιος λογικός άνθρωπος θα βρισκόταν να αναρωτηθεί: «Μα πώς είναι δυνατόν να πληρώνεται κάποιος με 1 εκατ. ευρώ για να παρουσιάζει μια εκπομπή που δεν φέρνει ούτε τα μισά;». Τα χρυσά συμβόλαια έπλασαν νεόπλουτους τηλεοπτικούς αστέρες, οι οποίοι εν ριπή οφθαλμού φωτογραφίζονταν σε κότερα και βίλες έχοντας μόλις μία τριετία τηλεοπτικής παρουσίας. Αστρονομικά ποσά φυσικά δίνονταν και σε ηθοποιούς, οι οποίοι απαιτούσαν ως και 20.000 ευρώ ανά επεισόδιο. Τα σίριαλ πλέον αποτελούν είδος προς εξαφάνιση, οι αμοιβές μειώθηκαν ως και 50%, ενώ δεν είναι και λίγες οι περιπτώσεις όπου αρκετοί ηθοποιοί μένουν απλήρωτοι. Πρόσφατα το ναυάγιο της εταιρείας παραγωγής Cinegram είχε ως αποτέλεσμα να μείνουν απλήρωτοι οι ηθοποιοί των σειρών «Ονειροπαγίδα», «Εργαζόμενη γυναίκα» και να μη δοθεί ένα ποσό από τις αμοιβές για το «Litsa. com». Ο ΑΝΤ1 υποστηρίζει ότι από την πλευρά του είχαν καταβληθεί όλα τα χρήματα στην εταιρεία παραγωγής και ότι τελικά αναγκάστηκε να βάλει από το ταμείο του το 50% των χρωστουμένων, τα οποία ουσιαστικά τα ξαναπλήρωσε.

Οι αμοιβές πλέον έχουν προσγειωθεί σημαντικά και ακόμη και παρουσιαστές οι οποίοι αμείβονταν με 400.000 και 300.000 ευρώ τον χρόνο προσγειώνονται στις 100.000 ή στις 20.000 αδιαμαρτύρητα. Φυσικά υπάρχουν και ακόμη χαμηλότερα κασέ, τα οποία και για καθημερινή παρουσία φθάνουν τις 2.500 ευρώ. Απορία ωστόσο προκαλεί το για πόσο ακόμη θα παραμείνουν υψηλές οι αμοιβές της Ελένης Μενεγάκη και του Λάκη Λαζόπουλου, οι οποίοι είναι και οι τελευταίοι των ακριβοπληρωμένων Μοϊκανών...

Νέο και... οικονομικότερο τηλεοπτικό αίμα
Οι Σπύρος Χαριτάτος και Γιώργος Καραμέρος κατάφεραν να τερματίσουν πρώτοι σε τηλεθέαση βγάζοντας
την πρωινή ζώνη του ΑΝΤ1 από το τέλμα στο οποίο είχε πέσει το τελευταίο διάστημα και να εγκαινιάσουν μια νέα ζώνη, η οποία βρήκε πολλούς μιμητές. Οι αμοιβές τους επ΄ ουδενί δεν θα μπορούσαν να συγκριθούν με τα ποσά που δαπανώνταν στη συγκεκριμένη ζώνη παλαιότερα, ενώ εξίσου συμφέρουσα αποδείχθηκε για τον σταθμό και η εκπομπή «Ράδιο Αρβύλα», που καλύπτει μια ζώνη υψηλής τηλεθέασης αλλά κοστίζει πολύ λιγότερο από μια ελληνική σειρά. Στο Μega το μπάτζετ της πρωινής ζώνης μειώθηκε δραματικά, οι επαναλήψεις καλύπτουν μεγάλο μέρος της μεσημεριανής ζώνης, ενώ περιορίστηκαν σε μεγάλο ποσοστό τα σίριαλ. Ο Γιώργος Λιάγκας, η Φαίη Σκορδά και η Ευγενία Μανωλίδου αναλαμβάνουν δράση με λογικές αμοιβές στο Μega, ενώ στον Αlpha, πλην των εξαιρέσεων που προαναφέρθηκαν, οι μισθοί των παρουσιαστών είναι αρκετά χαμηλοί και δέχονται διαρκώς αναπροσαρμογές προς τα κάτω.

Στο Star όλοι υπέστησαν μείωση αποδοχών, ενώ το πρόγραμμα γεμίζει τις τρύπες του με οικονομικές ξένες σειρές και εκπομπές χαμηλού κόστους, τακτική την οποία ακολουθεί και το Αlter, με μεγαλύτερη ροπή προς το κουτσομπολιό και την «πανελική» μέθοδο οικονομίας.
Βήμα

Δεν υπάρχουν σχόλια: