Σε ηλικία 77 ετών έφυγε σήμερα (29/9) από τη ζωή η αγαπημένη ηθοποιός της θρυλικής εποχής της επιθεώρησης, Σπεράντζα Βρανά. Ανοιχτόκαρδη, καλοσυνάτη, γλυκύτατα… αθυρόστομη, sex symbol μιας ολόκληρης εποχής, αλλά και «μαγκάκι», η Σπεράντζα Βρανά χάρισε το γέλιο απλόχερα με το ταλέντο της και το μπρίο της…
Ξεκίνησε την καριέρα της, μικρό κοριτσάκι, από τις αρχές της δεκαετίας του ’40, περιοδεύοντας με τα «μπουλούκια» σε όλη την Ελλάδα και παίρνοντας μέρος σε πάσης λογής παραστάσεις. Η μεγάλη της αγάπη όμως ήταν η επιθεώρηση, που την υπηρέτησε με συνέπεια για περίπου 40 χρόνια.
Υπήρξε μία από...
τις εμβληματικές θεατρίνες του είδους, δίπλα στην Άννα Καλουτά, τη Ζωζώ Σαπουτζάκη, τη Μάγια Μελάγια, τη Ρένα Ντορ και άλλες. Ευτύχησε να ζήσει στην εποχή, που η ελληνική επιθεώρηση βρισκόταν στο απόγειο της δόξας της – κατά τις δεκαετίες του ‘50 και του ’60 - και κατάφερε να αφήσει το δικό της στίγμα δημιουργώντας έναν ξεχωριστό επιθεωρησιακό τύπο, αυτόν της «σέξι μάγκισσας».
Με το ανεπανάληπτο μπρίο της ερμήνευσε μερικά από τα πιο γνωστά επιθεωρησιακά τραγούδια – ήταν, βλέπεται η εποχή, που γραφόντουσαν τραγούδια ειδικά για την επιθεώρηση και παιζόντουσαν με ζωντανή ορχήστρα επί σκηνής - , όπως το «Δώσε», το «Μονοπάτι», το «Τραμ το τελευταίο» και το «Μάμπο το μπραζιλέρο».
Στον κινηματογράφο έγινε γνωστή μέσα από τη συμμετοχή της στην ταινία του Γιώργου Τζαβέλλα «Κάλπικη Λίρα», όπου υποδυόταν μία γυναίκα ελευθέρων ηθών δίπλα στον… αόμματο Μίμη Φωτόπουλο. Τελευταία της – guest – κινηματογραφική εμφάνιση ήταν στο κινηματογραφικό σουξέ των Μιχάλη Ρέππα και Θανάση Παπαθανσίου «Safe Sex» το 1999.
Στις αρχές της δεκαετίας του ’80 αιφνιδίασε τους πάντες με το συγγραφικό της ταλέντο υπογράφοντας το «Τολμώ», ένα βιβλίο για τα πρώτα χρόνια της ζωής της. Ο συγγραφικός της λόγος ερχόταν σε αντιδιαστολή με την «καθωσπρέπει» λογοτεχνία, αλλά ήταν απλός, αληθινός, χειμαρρώδης… Όπως θα περίμενε κανείς από τη Σπεράντζα…
Ακολούθησαν κι άλλα βιβλία για τη ζωή της μπροστά και πίσω από την αυλαία, όπως «Το θέατρο, τα μπουλούκια κι εγώ», το «Επιθεώρηση, καψούρα μου!», αλλά και άλλα, που δεν έχουν να κάνουν με το θέατρο.
Το 1985 πήρε την μεγάλη απόφαση να εγκαταλείψει οριστικά τη θεατρική σκηνή και την μεγάλη της αγάπη την επιθεώρηση, πικραμένη, όπως ομολογεί στο «Επιθεώρηση, καψούρα μου!», απ’ όσα παρασκηνιακά συνέβαιναν στον χώρο.
Και ξαφνικά ένα αυτοκινητιστικό ατύχημα ήρθε να της αλλάξει τη ζωή. Από εκεί και πέρα ξεκίνησε μία «οδύσσεια» με τη Σπεράντζα να αντιμετωπίζει σοβαρό πρόβλημα με τα πόδια της και να υποβάλλεται σε αλλεπάλληλες εγχειρίσεις. Τα τελευταία πια χρόνια ήταν ουσιαστικά κατάκοιτη. Ποτέ όμως δεν το έβαλε κάτω… Αντιμετώπιζε τις όποιες δυσκολίες πάντα με το χαμόγελο και τη θετική της ενέργεια.
Με το χαμόγελο εμφανίστηκε και για τελευταία φορά στο Ηρώδειο πέρυσι το καλοκαίρι στο αφιέρωμα στο μουσικό θέατρο, που παρουσίασε ο Σταμάτης Κραουνάκης, καλώντας όλους τους μεγάλους πρωταγωνιστές της επιθεώρησης σε δύο μοναδικές βραδιές. Η Σπεράντζα τραγούδησε – καθισμένη στην πρώτη σειρά, αφού δεν μπορούσε να ανέβει στη σκηνή – το «Μονοπάτι» και καταχειροκροτήθηκε από τους χιλιάδες θεατές.
Ένα χειροκρότημα κι ένα μεγάλο ευχαριστώ για όσα ξεχωριστά μας χάρισε με το αστείρευτο κέφι της στη θεατρική της (και όχι μόνο) διαδρομή…
Καλό ταξίδι, Σπεράντζα!
Από N00z.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου