16.5.09

Η τηλεόραση ως κρεατομηχανή...

Φάκελος τηλε-κανιβαλισμός...
Εξαιρετικό ενδιαφέρον έχει η έρευνα της ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑΣ για τον κανιβαλισμό στη τηλεόραση. Σημαντικό είναι και το δεύτερο άρθρο του Γίώργου Κιούση:
Οταν τελείωνε η τηλεοπτική χρονιά του 2008 στην εκπομπή «Καλημέρα σας» του Γιώργου Αυτιά στον Alpha, ένα υψηλής ποιότητας ξεκατίνιασμα μεταξύ δύο διασημοτήτων... καθήλωσε το φιλοθέαμον κοινό της πρωινής ζώνης.

Τα δύο κορίτσια, Θώδη και Βροχοπούλου, μόνο μαλλί με μαλλί δεν πιάστηκαν. Ευτυχώς που η μία ήταν στο στούντιο και η άλλη με link από το σπίτι της. «Ποια είσαι εσύ» η μία, «ποια είσαι εσύ» η άλλη, «τον κόσμο δεν τον κερδίζεις με τα λεφτά» έλεγε η Θώδη, «τον κόσμο τον κερδίζεις με τις πράξεις» ούρλιαζε η άλλη, σταυροκοπιόταν η Θώδη, φούντωνε η Βροχοπούλου, «εμένα ειρωνεύεσαι; Ποιες γνώσεις έχεις εσύ βρε, που ούτε μια ξένη γλώσσα δεν ξέρεις. Ξέρεις αγγλικά, γαλλικά, βρε άντε πήγαινε να ντυθείς Κινέζα εκεί στα κανάλια, εμένα δουλειά μου είναι. Εσύ που κλαις για έναν άντρα...»

Στο τέλος, έτσι για να κλείσει και η τηλεοπτική χρονιά ...ποιοτικά, αμφότερες ανταποκρίθηκαν στο ρόλο που τους επιφύλαξε ο οικοδεσπότης και άρχισαν να τραγουδούν η μία στην άλλη. Η Θώδη στη Βροχοπούλου ένα τρυφερό πανηγυριώτικο με στίχο «ζαφειρένια μου» και η λιγωμένη Βροχοπούλου το «σ' αγαπώ γιατί σ' ωραία...». Ετσι ολοκληρώθηκε η πρωινή αυτή τελετή.

Πριν από λίγες ημέρες η εθνική «αοιδός» Εφη Θώδη εισήχθη στην...

ψυχιατρική πτέρυγα δημόσιου νοσοκομείου. Οχι για να πρωταγωνιστήσει σ' ένα ακόμη βίντεο. Οπως όταν μεταμφιέστηκε κατά καιρούς σε Κλεοπάτρα, λουόμενη σε μπανιέρα γεμάτη με γάλα. Ποιος ξεχνά όταν την έχρισαν αμαζόνα, την έντυσαν με ρούχα διάσημων μόδιστρων, την ξάπλωσαν με νεαρά αγόρια στα κρεβάτια, κρεβατοκάμαρες, την έβαλαν να τριγυρνάει με ένα αρνί το Πάσχα στο Κολωνάκι, να συνομιλεί με τον πρωθυπουργό της χώρας, τον οποίο υποδυόταν γνωστός μίμος της τηλεόρασης, όπου έδινε απαντήσεις σε πολιτικά θέματα. Η τραγουδίστρια από τη Φθιώτιδα έχει καθιερωθεί ως ερμηνεύτρια δημοτικών και παραδοσιακών τραγουδιών. Ξεκίνησε την καριέρα της το 1984 τραγουδώντας στα πανηγύρια. Τα τελευταία χρόνια έγινε ιδιαίτερα δημοφιλής με κομμάτια όπως το «Γλύκα γλύκα» και το «Είσαι νινί».

Ελάχιστοι ξαφνιάστηκαν από την κατάληξη αυτής της γυναίκας, η οποία πριν από χρόνια έβγαζε το μεροκάματό της στα πανηγύρια και τα λαϊκά μαγαζιά της Λιοσίων και της Αχαρνών. Από τη μια οι ειδικοί της τηλεόρασης λένε πως τέτοιες εκπομπές χαμηλής ποιότητας, την αισθητική και την τηλεθέασή τους την οφείλουν στο δάκρυ ενός βασανισμένου. Από την άλλη τη συνταγή τους τη στηρίζουν στη βαθιά υποτίμηση της ανθρώπινης υπόστασης. «Η περίπτωση της Εφης Θώδη δεν είναι η μοναδική» έγραφε προ ημερών η Ντέπυ Γκολεμά στον «Ελεύθερο Τύπο». «Ούτε η πρώτη ούτε η τελευταία. Οσο υπάρχουν μεσημεριανές εκπομπές, διευθυντές ειδήσεων και παρουσιαστές τηλεόρασης που νοιάζονται μόνο για τη διαπόμπευση των αδύναμων να αντιδράσουν ανθρώπων, μια Εφη Θώδη θα θυσιάζεται πάντα. Τη διέσυραν μέχρι τελικής πτώσης. Της αντάλλαξαν τη δίψα για δημοσιότητα με την απόγνωση της ψυχής της. Προφανώς και η ίδια επέλεξε έως ένα σημείο να συμμαχήσει με τους όρους ενός παιχνιδιού, που δεν ήξερε όμως πώς εξελισσόταν και με ποιους όρους».

Πριν από λίγο καιρό τη δόξα της δακρύβρεχτης Ρούλας Βροχοπούλου, να «πουλήσει» την εγκατάλειψή της από τον νεαρό εραστή της Φρανκ, ζήλωσε ο Ανδρέας Μικρούτσικος «εξαργυρώνοντας» από την πρώτη στιγμή, από το πρώτο δευτερόλεπτο της νέας εκπομπής του το χωρισμό του με την πρώην σύζυγό του. Ομως ο Μικρούτσικος έλεγε τον καημό του και το παραδάκι έπεφτε. Αυτή είναι η διαφορά. Το ίδιο και η Ευγενία Μανωλίδου, η οποία πρόσφατα επιδόθηκε σ' έναν απίστευτο μαραθώνιο έκθεσης των προσωπικών της, γαργαλιστικών νέων με τον σύντροφό της, βουλευτή Αδωνι Γεωργιάδη. Και αυτή πληρώνεται για να εμφανίζεται στο γυαλί.

Στα ριάλιτι οι πρωταγωνιστές αποτελούν το πιόνι των ισχυρών, οι οποίοι προσφέρουν ένα τηλεοπτικό θέαμα στο κοινό, ενώ η προσωπική επιτυχία τους είναι τόσο εφήμερη που πριν ακόμα προλάβουν να τη γευτούν, έχουν ήδη ξεχαστεί.

Το 1998 είχαμε και την υπόθεση του εισαγγελέα Ρόδου Γιώργου Σακελλαρόπουλου με την Τζένη Χειλουδάκη, που γεννήθηκε Γιάννης αλλά υποβλήθηκε σε εγχείρηση αλλαγής φύλου στα νεανικά της χρόνια, κι έφερε τον όρο τρανσέξουαλ στη ζωή μας. Ο χειρισμός της από τα μέσα ενημέρωσης αποτελεί ιδιαίτερο χαρακτηριστικό παράδειγμα του μέχρι πού μπορεί να φτάσει η πέρα από κάθε όριο -ηθικό ή αισθητικό- εκμετάλλευση ενός θέματος. Μια θλιβερή επιβεβαίωση του πόσο έχει προχωρήσει ο χυδαίος λαϊκισμός και η ασυδοσία κάποιων, που υποτίθεται ότι πρέπει να πληροφορούν.

Χρόνια τώρα το ριάλιτι λειτουργεί υπό το πρίσμα ιδιωτικών και ψυχολογικών παραγόντων.

Δεν υπάρχουν σχόλια: